07 12

Janice wint landelijke verkiezing Schoonmaker van het Jaar!

Ze heeft het geflikt! Onze collega Janice is donderdagavond 7 december tijdens het Schoonmaker van het Jaar Gala uitgeroepen tot dé Schoonmaker van het Jaar 2017 van Nederland!

In het Ketelhuis in Eindhoven organiseerde de Golden Service Awards een geweldig gala. Hieraan gingen een aantal selectieronden vooraf. Uiteindelijk streden de 5 allerbeste schoonmakers van Nederland gisteravond om de Schoonmaker van het Jaar award. In een volle zaal waar ook familie, vrienden, opdrachtgever Jan van Dam en collega's aanwezig waren, was het uiteindelijk onze collega Janice die de award in ontvangst mocht nemen. We zijn ongelooflijk trots en blij voor Janice!

Met de felbegeerde award in haar handen werd Janice, nog onder de indruk van het geweldige nieuws, om een reactie gevraagd. Met overal geflits, een cameraploeg en een microfoon op haar gericht reageerde ze als volgt: “Ongelooflijk, onwijs leuk. Ik wil zoveel mensen bedanken. Iedereen zei van de week al van Janice je gaat winnen! Janice je gaat winnen. Het maakt niet uit of ik win of verlies, zei ik dan. Ik heb al gewonnen. Met zulke collega’s en mensen om me heen en waar ik mee werk. Die zijn zo lief voor mij”

De jury roemde Janice: “Jij krijgt het voor elkaar om een verouderd pand er als nieuw uit te laten zien. Je voelt aan wanneer het hét juiste moment is om het werk uit te voeren. Jij bent het ideaalbeeld van de schoonmakers van Nederland! Het boegbeeld. Ze hoeven jou niet te vertellen hoe iets moet. Jij hebt zichtbaar ontzettend veel plezier om klanten, opdrachtgevers en de mensen om je heen te verrassen met dat wat jij doet!”


Het moment waarop Janice de award krijgt uitgereikt is gefilmd. Deze video zie je hier.

Lees verder
05 12

Planten op kantoor: daar wordt iedereen beter van!

Bij DEJO regelen we ook uw interieurbeplanting op kantoor. Wist u dat planten een belangrijke bijdrage leveren aan onze gezondheid? Uit allerlei onafhankelijke onderzoeken blijkt dat u met planten een ruimte creëert waarin mensen zich prettig voelen en beter functioneren. Dit vertaalt zich in 5 gezondheidsvoordelen van planten:

1. Frisse lucht
Planten zorgen voor zuurstof. Ze zorgen er ook voor dat de lucht gezuiverd wordt van schadelijke stoffen zoals benzeen, formaldehyde, trichloorethyleen, xyleen, tolueen en ammonia. Studies wijzen uit dat de lucht binnenshuis 12x vuiler is dan de lucht buitenshuis. Een groene plant zorgt ervoor dat deze vervuilde lucht wordt gefilterd, gevaarlijke stoffen worden afgebroken en de luchtvochtigheid wordt verhoogd.

2. Vrolijke, ontspannen en gefocuste medewerkers
Uit onderzoek is gebleken dat mensen in een groene omgeving een lagere bloeddruk hebben en zich meer ontspannen en optimistisch voelen. Bovendien is het zo dat als je zorgt voor iets of iemand de stoffen endorfine en dopamine vrijkomen. Deze stoffen zorgen ervoor dat je vrolijk wordt. Bovendien heb je minder tijd om na te denken over vervelende zaken en wordt je gedwongen om meer bezig te zijn in het hier-en-nu.

3. Betere akoestiek
Planten en hun bladeren absorberen achtergrondgeluid. Hierdoor heb je minder last van geluiden in de omgeving.

4. Minder vaak ziek
Een onderzoek van TNO heeft aangetoond dat planten positieve effecten hebben op de gezondheid van mensen en daarmee het ziekteverzuim verminderen. Eén plant per 12m2 is voldoende om een gunstig effect te bereiken. Klachten zoals vermoeidheid en irritaties van de huid, ogen, neus en keel verdwijnen en mensen melden zich minder vaak ziek.

5. Productievere mensen
De positieve effecten van planten zorgen ervoor dat mensen beter in hun vel zitten. Het gevolg hiervan is dat zij productiever zijn op de werkvloer.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij praten u graag bij. Laat het weten aan uw objectleidster of neem contact op met ons kantoor.

Lees verder
04 12

Vooraankondiging: Wij gaan verhuizen!

Halverwege januari verwachten wij onze intrek te nemen in een nieuw kantoor. We gaan een stukje verderop zitten in een bestaand, maar geheel gerenoveerd pand met een kleine opslagvoorziening. Het faxnummer verhuist niet mee. Deze is zelfs vanaf heden niet meer in gebruik.

Met ingang van 1 februari is ons nieuwe adres en nieuwe telefoonnummer:

Pompmolenlaan 19, 3447 GK in Woerden.
Telefoon: (088) 233 72 23

In de eerste week van februari sturen wij onze relaties nog een ‘definitief’ verhuisbericht met onze nieuwe gegevens.

Lees verder
01 12

“Als ik aan kom lopen en naar het pand kijk dan ben ik trots!”

Railcenter is, samen met een aantal andere aan het spoor gelieerde organisaties, gevestigd op de Wagenwerkplaats in Amersfoort. Deze locatie fungeerde bijna 100 jaar als industrieel spoorcomplex. Afgelopen zomer werd een geheel nieuw gebouwdeel in gebruik genomen. Met Monique Kuper en Bert Esselink van Railcenter spraken wij over de ambities die hierachter schuilen en wat dat betekent voor de schoonmaak- en glasbewassing.

Railcenter is dé plek waar vakmensen samenkomen voor:
• Vakmanschapsontwikkeling
• Testen en simuleren
• Ontmoeten en inspireren én
• Promoten

Met het nieuwe gebouw als blikvanger biedt Railcenter de railsector ook een podium waar zij kan laten zien waar zij voor staat. “Als ik aan kom lopen en naar het pand kijk dan ben ik trots” zegt Bert. “Het heeft veel uitstraling en oogt professioneel” vult Monique hem aan.

Met de nieuwe ‘podium-functie’ vinden er nu ook congressen, seminars en vergaderingen plaats. Dat heeft ook invloed op de schoonmaak. In het voorjaar van 2017 werd hier op geanticipeerd en besloot Railcenter de schoonmaak aan te besteden. In een offerte-ronde werden daarom aspecten als flexibiliteit, gastvrijheid en resultaatgerichte schoonmaak centraal gesteld. Dejo heeft de opdracht gegund gekregen.

Als opleider kent Railcenter pieken en dalen in de bezetting van de zalen. “In juli en augustus is het rustig. In september is de aanloop naar topdrukte in oktober en november,” legt Monique uit. “Om in te spelen op die bezetting hebben voorvrouw Sonja en objectleidster Hella toegang tot onze roosters” zegt Bert hierover. “Door regelmatig met Hella te overleggen weten we elkaar te vinden. Ook als er ’s avonds een activiteit is in één van de zalen of een borrel is in het restaurant dan is er afstemming.” Naast het logboek heeft Hella ook een Whats-app groep opgezet voor snelle en korte communicatie. “Je merkt dat dingen worden opgepakt,” aldus Monique.

Op het gebied van gastvrijheid en uitstraling ondersteunt Dejo de ambitie van Railcenter. De werkkleding, tunieken met naambordjes hebben een professionele uitstraling en zorgen voor herkenning. Ook zijn de Dejo medewerkers getraind in hospitality. Zo zeggen zij iedereen vriendelijk gedag. Dit maakt het schoonmaakteam goed zichtbaar, ervaart Monique. De materialen en middelen zijn ook vernieuwd en representatief. Bert merkt op: “Bij de schrobzuigmachine had ik eerst nog mijn vraagtekens, maar die doet gewoon wat ‘ie’ moet doen. De vloeren in de entree en het restaurant zien er netjes uit. Dat is ook belangrijk naar onze gasten toe.”

Sonja, Gerrie en Manon – aanwinst Kees uitgezonderd - werken hier al jaren. Dit deden zij aan de hand van een vast werkprogramma. Zij hebben de omslag gemaakt naar resultaatgericht schoonmaken. Er wordt minder voorgeschreven wat zij moeten doen, maar de medewerkers maken zelf de inschatting wat op dat moment nodig is om een ruimte schoon en netjes te maken. Dejo heeft ook een training ‘resultaatgericht schoonmaken’ verzorgd. Het was goed om het zo team bij elkaar te hebben, instructie te geven en verwachtingen uit te spreken. Dat zet de neuzen dezelfde kant op. “Goed ook om ons als opdrachtgever hier bij uit te nodigen,” vertelt Monique.

Dejo werkt nu een aantal maanden volgens de nieuwe aanpak. Monique daarover: “Prettig zijn nu de korte lijnen, het meedenken en de openheid. Dejo en Railcenter, vormen één team. Hella komt de afspraken na. Die hoef je niet aan te sporenbesluit Bert.


*) Railcenter, op loopafstand van station Amersfoort, biedt ook plek voor vak- en themadagen, productpresentaties en congressen. Meer informatie over locatieverhuur leest u hier

Lees verder
30 11

Maak kennis met Boukje!

Het 25-jarig jubileum bij Dejo komt voor Boukje in zicht. Zij is al sinds 1994 bij ons. We hebben haar een aantal vragen voorgelegd, zodat u haar (nog) beter leert kennen?

Hoe ben je bij Dejo terecht gekomen?
Destijds had Dejo net een grote opdracht verworven bij het distributiecentrum van de Jumbo aan de A12 bij Woerden, toen nog Schuitema. Ik ben toen door de oud-eigenaar van Dejo gevraagd om dit project, parttime, op te starten. Hij had een tip gekregen van een vertegenwoordiger en vroeg me of ik de overstap van gezondheidszorg naar zakelijke dienstverlening wilde maken. Dus dat grote project heb ik gedaan. Daarna heb ik een studie rechten opgepakt om wat om het hand te hebben. Tot Dejo weer aanklopte om voor hen een mislukt ISO-9001 avontuur op orde te brengen. Zo gezegd zo gedaan. En nu zit ik er nog.

Wat doe je precies?
Ik ben eindverantwoordelijke bij Dejo. Dagelijks houd ik me bezig met de operationele- en commerciële zaken. Daarvoor stuur ik het middenkader aan. Verkoop doe ik veelal zelf. Daar heb ik ook veel plezier in. Men vindt het fijn dat ik ook nadat zij ‘Ja’ hebben gezegd, betrokken blijf. En zo waar maak wat ik beloofd heb.

Wat heb je gedaan voordat je bij Dejo kwam?
Na mijn afstuderen, Facility Management aan Hogeschool Diedenoort, ben ik begonnen in de gezondheidszorg met project “Schoonmaak in eigen beheer of uitbesteden?” in het Oogziekenhuis Rotterdam. Mijn advies was uitbesteden. Daarna kwam ik bij het UMC terecht als assistent hoofd huishouding en later Hoofd Schoonmaakdienst van het nieuwe ziekenhuis. Dat heb ik 8 jaar gedaan. Ook daar was ik verantwoordelijk voor de schoonmaak, in totaal zo’n 120 man. Vervolgens ben ik als interim manager bij verzorgingstehuizen aan de slag gegaan. Tot ik dus gevraagd werd voor Dejo.

Wat spreekt je zo aan in de schoonmaak?
De contacten met medewerkers, klanten en leveranciers. Dat blijft het mooiste. Verder is in deze branche geen dag hetzelfde. Er komen altijd kansen voorbij, je moet er wel zelf voor gaan. Binnen Dejo heb ik de ruimte gehad om het naar mijn hand te zetten. Ik kan mijn ei kwijt. Zeker sinds in maart 2015 ‘de beertjes’ eigenaar werden (red. dit zijn de broers Patrick en Vincent De Beer van Beercoo Schoonmaakgroep). Zij geven mij de ruimte om echt te ondernemen.

Wat zou je graag anders zien in de branche?
De regelgeving met betrekking tot aanbestedingen heeft mij wel eens gefrustreerd. Dat middelbare scholen moesten aanbesteden, ondanks dat ze blij met ons waren. In sommige gevallen zijn ze simpelweg verplicht om openbaar aan te besteden. Als je hen dan als klant verliest, omdat zo’n traject te complex en te omvangrijk was, is dat ongelooflijk balen. Gelukkig staan we daar nu sterker in en pakken we zelfs kansen op dat vlak.

Je noemde het net al, sinds maart 2015 andere eigenaren, hoe is dat?
“Ondanks alles, geweldig!”, schatert Boukje van het lachen. In het begin erg spannend. Ik wilde eerst bekijken of ik mee zou gaan of wat anders zou gaan doen. Toen ik hen voor het eerst sprak dacht ik al gauw: “dat zou wel eens leuk kunnen worden.” Zij zijn met niets begonnen, hebben met ‘hun poten in de klei’ gestaan. Dat herkende ik. En die mentaliteit past bij mij. Vooral ook de humor die we delen. Dat is ongelooflijk belangrijk.

Dejo ontwikkelt zich nu verder. Van stilstand naar groei, zowel qua omzet, professionaliteit als persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Dat geldt ook voor mezelf, ik kan mij zo ook verder ontwikkelen in managementvaardigheden en leiderschap. We kunnen nu terugvallen op de expertise die bij Beercoo aanwezig is, zoals administratie, personeelszaken, marketing of (openbare) aanbestedingen. Dat draagt je. Wij concentreren ons hier nu nog meer op medewerkers en klanten. En weet je wat ook geweldig is? We meten ons nu als lokaal/regionaal bedrijf met de grote landelijke schoonmaakpartijen. Dat is geweldig! Wij zijn zeg maar de regionale AH, maar met de betrokkenheid en de persoonlijke dienstverlening van de plaatselijke buurtsuper!

Wat voor cijfer zou jij jouw werk nu geven?
Een 9. Ik had graag een bere-zusje willen zijn. Zonder gekheid. Daarmee bedoel ik dat het een volle 10 was geweest als ik zelf een eigen bedrijf in de schoonmaak had gehad. Maar ik zeg weleens tegen mijn kinderen, twintigers inmiddels: “dat het een geschenk is om iedere dag met plezier naar je werk te gaan”. Ik ben nog geen dag met tegenzin aan het werk geweest. Er is weleens wat. Maar dan ga ik ervoor. De uitdagingen die de schoonmaak biedt, spreken me erg aan. Je moet er toch dagelijks voor 100% staan. Aan de ene kant moet je efficiënt werken en aan de andere kant wil je juist extra service aan klanten geven. En dat op een voor iedereen leuke manier. Een geweldige uitdaging, ik kan me geen leuker vak bedenken.

Lees verder
08 11

Onze Janice verkozen tot Schoonmaker van het Jaar 2017?

Dagelijks zorgen 125.000 schoonmakers voor een schoon Nederland. De Golden Service Awards is het initiatief in de branche die opmerkelijke prestaties in de schoonmaak positief belichten. Hiervoor reiken zij jaarlijks Service Awards uit voor MVO, Innovatie en Schoonmaker van het Jaar. De Schoonmaker van het Jaar 2017 verkiezing nadert nu haar climax. En onze Janice dingt mee om deze eretitel!

Op 7 december vindt in Eindhoven een groot gala plaats waarop dé Schoonmaker van Jaar 2017 wordt gekozen. Uit zowel vijf Nederlandse als uit 5 Belgische finalisten kiest de jury, bestaande uit facilitaire experts, een winnaar. Voordat Janice de finale van deze landelijke verkiezing bereikte, won zij eerst de interne verkiezing die wij samen met zusterbedrijf Beercoo Schoonmaakgroep organiseerde.

Vervolgens schreven wij Janice in voor de landelijke Schoonmaker van het Jaar verkiezing. Haar inschrijving werd eerst beoordeeld op criteria als onder andere motivatie, opleiding, plannen en organiseren, gastvrijheid, relatie en communicatie met opdrachtgever, leidinggevende en eigen team. Daarmee reikte zij tot de halve finale en was Janice al verzekert van een top 10 positie.

Medio oktober volgende in het kader van de halve finale een jurybezoek waaruit moest blijken of Janice zou doorstromen tot de finale. Dit was op de locatie van Jan van Dam Transport in Oudewater waar Janice twee keer in de week actief is. De jury maakte een inspectieronde door het pand en sprak met onze opdrachtgever Jan van Dam, Janice’s leidinggevende Hella en natuurlijk met Janice zelf. Ook tijdens deze ‘halve finale’ bleek de steun en betrokkenheid van Jan van Dam en diens medewerkers voor Janice groot.

Het oordeel van de jury over Janice: “Wat een heerlijk persoon om bij in de buurt te zijn. Ze is van oorsprong Schots, werkt onder meer bij het transportbedrijf en iedereen loopt daar met haar weg. Bij het transportbedrijf troffen we in de kleedkamer geen enkele methodefout aan. Hoe krijg je het in die omgeving met trucks en overalls voor elkaar? Medewerkers en directie van het transportbedrijf dragen haar op handen. Echt met recht een schoonmaaktopper.”

Net als Jan van Dam Transport dragen wij Janice bij Dejo op handen. Dat zullen wij, samen met haar familie, dan ook laten horen tijdens de finale!

Lees verder
02 06

Maak kennis met Hella!

In juni is Hella Boumans, objectleidster, al weer twee jaar bij ons. We hebben haar een aantal vragen voorgelegd, zodat u haar beter leert kennen!

Wat is het meest opgevallen toen je in de schoonmaak begon?
“Dat geen dag hetzelfde is. Als je een ‘rustige’ dag hebt gepland op kantoor voor administratie dan kan dat helemaal anders lopen. En je zelfs de hele dag onderweg bent. Stofzuiger stuk, een medewerker die ziek is of een klant die lekkage heeft. Dat moet ik dan oppakken.”

Als men aan je vraagt wat voor werk je doet. Wat vertel je dan?
“Als objectleidster regel ik de schoonmaak voor de klanten in mijn rayon. Ik heb regelmatig contact met hen en met mijn medewerkers. Ik maak planningen, verzorg bestellingen, etc. En ik houd vooral de kwaliteit goed in de gaten.”

Hoe bewaak je de kwaliteit van schoonmaakwerk?
“Meestal loop ik in een ochtend een aantal klanten af. Vanochtend deed ik bijvoorbeeld een rondje in Alphen aan den Rijn. Dan controleer ik met behulp van een DKS (Dagelijks Kontrole Systeem) die op mijn tablet staat steeds een aantal toiletten, kantoren en verkeersruimten. Ook pak ik specifieke ruimten mee, zoals een showroom of fitnessruimte. En kijk ik of de werkkast netjes is. Ik probeer altijd een praatje te maken met onze contactpersoon. De aandachtspunten noteer ik dan bij de DKS en die stuur ik meteen door naar de betreffende collega. Die ze dan ’s avonds al kan oppakken. Als de schoonmaakster er is dan lopen we samen een rondje. Dan kan ik direct zeggen of het er goed uit ziet of laten zien wat nog aandacht verdiend.”

Op een schaal van 0 tot en met 10. Hoe leuk is jouw werk dan?
“Een 8,5!”

Wat maakt jouw werk zo leuk?
Het leukste vind ik het opstarten bij nieuwe klanten. Dan regel ik het van A tot Z. Dus een medewerker zoeken die past bij de klant en het project. Hem of haar inwerken. En een week met hen meelopen. DKS controles uit voeren en na een paar maanden met de klant een KBO doen (klantbelevingsonderzoek). Een school in Linschoten die ik vorig jaar heb opgestart gaf ons pas een 10! Dat geeft echt een goed gevoel.

Ook organiseer ik nu samen met collega’s uit Bergschenhoek (van zusterbedrijf Beercoo) de Smile Day in juli en het eindfeest in december. Dat is ook heel leuk om te doen. Op de Smile Day zetten leidinggevenden en collega’s van kantoor de medewerkers in het zonnetje met een rode loper, lekker eten, workshops en de bekendmaking van de Schoonmaker van het Jaar. Waar ook vijf medewerkers van mij aan meedoen!”

Wat vind je minder leuk aan je werk?
“Als collega’s zich ziek melden. Het ligt er natuurlijk aan wat het is. Bij griep zeg ik: “duik lekker je bed in en ik spreek je morgen” En dan hebben we ook iedere dag contact. Als iemand in het gips zit ligt dat anders. Inmiddels heb ik bij ieder pand nu iemand achter de hand, vaste invallers zeg maar. Die precies weten wat de bedoeling is. En breng ik klanten op de hoogte dat er een ander komt.”

Waar mogen ze jou voor wakker bellen?
“Voor alles. Liefst leuke dingen natuurlijk, maar ook bij problemen of calamiteiten. Pas zei iemand tegen me dat hij zo blij was met zijn schoonmaakster. Die medewerker heb ik ook zelf aangenomen en ingewerkt. Dus dat was extra leuk om te horen. Daar mag men zeker voor bellen!”

Lees verder
29 05

5 tips voor uw sanitaire ruimten

Voor een fris en uitnodigend toilet is goede en frequente schoonmaak natuurlijk onmisbaar. Maar er is meer... Hieronder 5 tips waarmee u uw gasten, collega's en u zelf een groot plezier doet!

1. Hygiëne: zorg voor goede voorzieningen voor het wassen en drogen van uw handen. Zo zijn losse handdoeken of hete luchtblowers meestal niet optimaal. Er zijn veel geschikte alternatieven voor handen. Ook kunt u denken aan damesverbandcontainers, geleegd door een professional. Of ‘toiletseatcleaners’ voor het reinigen van de toiletbril.

2. Comfort: misgrijpen op het toilet is altijd vervelend. Of dat nu om toiletpapier, zeep of handdoekjes gaat. Door een slimme combinatie te maken van het type vulling en dispenser grijpt u vrijwel nooit mis. Bovendien is er veel verschil in kwaliteit & comfort tussen de vullingen.

3. Uitstraling & beleving: in de loop der tijd kan in de sanitaire ruimte een variëteit ontstaan aan middelen, materialen, dispensers en toebehoren. Kies dispensers, afvalbakken en toiletborstels die bij elkaar passen. Voorkom een ratje toe aan producten met een vast assortiment. Ook een goede luchtverfrisser doet wonderen voor de beleving!

4. Gemak: niet langer meer zelf de voorraad bewaken, spullen bestellen, levering controleren, opbergen en tenslotte aanvullen? We doen het graag voor u. Bovendien heeft u zo meer tijd voor uw eigen werk!

5. Lagere kosten: de keuze voor het type dispenser en het soort vulling heeft veel invloed op de hoeveelheid verbruik en dus kosten. Met een slimme keuze op dit vlak kunt u besparen op verbruik. Zo ligt het verbruik van schuimzeep ongeveer 50% lager. De grootste winst is meestal te behalen bij papierenhanddoekjes. Zo zijn C-gevouwen handdoekjes goedkoop in aanschaf, maar is de verspilling dikwijls aanzienlijk.

Benieuwd wat handig is in uw sanitair? Neem dan direct contact op voor vrijblijvend en kosteloos advies. Of vraag uw objectleidster om meer informatie.

Lees verder
24 05

Een frisse uitstraling, zowel van buiten als van binnen!

Xtandit, met vestigingen in Woerden, Amsterdam, Capelle aan den IJssel en Groningen, is een partner in print en document solutions (www.xtandit.nl). Dejo verzorgt de schoonmaak en glasbewassing op de locaties, uitgezonderd de locatie in Groningen. De gevel van het pand in Woerden was in de loop der jaren vervuild. Vooral op de noordzijde van het pand was zwarte en groene aanslag zichtbaar. Dus tijd voor het reinigen van het metselwerk om de aantrekkelijke en verzorgde uitstraling van het gebouw te behouden. Hiervoor trokken specialisten Piet en Sediki erop uit met de hogedrukinstallatie en een flinke hoogwerker. Onder gepaste druk en met heet water - om gebruik van chemie te voorkomen - is vervolgens het metselwerk gereinigd. Judith Oostveen (Xtandit): “Het was een behoorlijke klus, de mannen zijn een week bezig geweest, maar het resultaat is er dan ook naar. Het pand heeft de komende jaren ook van buiten weer een frisse uitstraling. We zijn er blij mee!”

Lees verder
17 05

Certificeringen & Keurmerk: “Alles moet in orde zijn. Dat biedt zekerheid”

Rond de millenniumwisseling was Dejo één van de eerste schoonmaakbedrijven in Nederland die het ISO 9001 certificaat behaalde. Nu hebben we nieuwe stappen gezet door aanvullende normen te implementeren: ISO 14001, NEN 4400-1 én het OSB-Keurmerk.

“Eerder ondertekende ik al de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Het gaf mij een goed gevoel om als Dejo uit te stralen dat wij staan voor kwaliteit boven prijs, professionaliteit en goede arbeidsomstandigheden voor onze mensen. Wij moeten een goed werkgever zijn, maar hier ligt ook een rol voor opdrachtgevers en intermediair”, aldus Boukje Domburg (algemeen manager). Ze vervolgt: “Met de nieuwe certificeringen en het OSB-Keurmerk gaan we weer een stap verder.”

Voor het behalen van het OSB-keurmerk moeten schoonmaakbedrijven de drie pijlers onder dit keurmerk voor elkaar hebben; de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, NEN 4400-1 certificatie en een reeks ‘schoonmaakspecifieke eisen’. Boukje licht de ambities nader toe: “Gedurende onze ISO 9001 certificering heb ik de rol van kwaliteitsmanager vervuld. Zo ben ik altijd betrokken geweest bij het inrichten en toetsen van onze werkprocessen, klanttevredenheid en de jaarlijkse audits. Ik wilde de lat graag hoger leggen voor ons zelf door voor het OSB-Keurmerk te gaan. Een stevige uitdaging voor onze organisatie. Bij Beercoo, sinds maart 2015 ons zusterbedrijf, had men eveneens de ambitie voor het OSB Keurmerk. Daarbij wilden zij met de bestaande certificeringen voor ISO 9001 en 14001 (milieu) een sprong maken naar de jongste versies van deze normen. Toen hebben we besloten dit gezamenlijk op te pakken.”

“Alles moet in orde zijn. Vooral de NEN 4400-1 norm luistert hierin nauw. Het is gericht op een sluitende financiële- en personeelsadministratie. Ook borgt het zaken rondom ketenaansprakelijkheid. Bij de externe audits licht de externe auditor, twee keer per jaar, een groot aantal personeelsdossiers door en pluist die op detailniveau uit. Ook stelt het eisen met betrekking tot onderaanneming, zoals de contracten, omgang met G-rekening en begrensd het de hoeveelheid werk dat je maximaal aan hen mag uitbesteden. Allemaal om risico’s uit te sluiten.”

“Wat het hele traject ons heeft gebracht?”, vraagt Boukje zich hardop af. “De voorlichting aan medewerkers, instructies en opleidingen zijn aangescherpt. Op het gebied van milieu is inzichtelijk waarmee we het milieu belasten en hoe we dit kunnen beperken. Administratief zijn personeelsdossiers, endergelijke dicht getimmerd. En worden administratieve handelingen steeds meer een automatisme bij onze leidinggevenden.”

“Het belangrijkste is dat we voor klanten en medewerkers een betrokken, flexibele en betrouwbare partner en goed werkgever blijven,” besluit Boukje. “We combineren eigenlijk het persoonlijke van een buurtsuper met de zekerheid en professionaliteit van een landelijke retailer.”

Lees verder
 

Contact

Heeft u een vraag? Kunnen wij u helpen?
Bel gerust 0348 - 43 16 06

DEJO Schoonmaakorganisatie B.V.
Pelmolenlaan 13
3447 GW Woerden
tel. 0348 - 43 16 06
info@dejo-schoonmaak.nl
Keurmerken