02 06

Maak kennis met Hella!

In juni is Hella Boumans, objectleidster, al weer twee jaar bij ons. We hebben haar een aantal vragen voorgelegd, zodat u haar beter leert kennen!

Wat is het meest opgevallen toen je in de schoonmaak begon?
“Dat geen dag hetzelfde is. Als je een ‘rustige’ dag hebt gepland op kantoor voor administratie dan kan dat helemaal anders lopen. En je zelfs de hele dag onderweg bent. Stofzuiger stuk, een medewerker die ziek is of een klant die lekkage heeft. Dat moet ik dan oppakken.”

Als men aan je vraagt wat voor werk je doet. Wat vertel je dan?
“Als objectleidster regel ik de schoonmaak voor de klanten in mijn rayon. Ik heb regelmatig contact met hen en met mijn medewerkers. Ik maak planningen, verzorg bestellingen, etc. En ik houd vooral de kwaliteit goed in de gaten.”

Hoe bewaak je de kwaliteit van schoonmaakwerk?
“Meestal loop ik in een ochtend een aantal klanten af. Vanochtend deed ik bijvoorbeeld een rondje in Alphen aan den Rijn. Dan controleer ik met behulp van een DKS (Dagelijks Kontrole Systeem) die op mijn tablet staat steeds een aantal toiletten, kantoren en verkeersruimten. Ook pak ik specifieke ruimten mee, zoals een showroom of fitnessruimte. En kijk ik of de werkkast netjes is. Ik probeer altijd een praatje te maken met onze contactpersoon. De aandachtspunten noteer ik dan bij de DKS en die stuur ik meteen door naar de betreffende collega. Die ze dan ’s avonds al kan oppakken. Als de schoonmaakster er is dan lopen we samen een rondje. Dan kan ik direct zeggen of het er goed uit ziet of laten zien wat nog aandacht verdiend.”

Op een schaal van 0 tot en met 10. Hoe leuk is jouw werk dan?
“Een 8,5!”

Wat maakt jouw werk zo leuk?
Het leukste vind ik het opstarten bij nieuwe klanten. Dan regel ik het van A tot Z. Dus een medewerker zoeken die past bij de klant en het project. Hem of haar inwerken. En een week met hen meelopen. DKS controles uit voeren en na een paar maanden met de klant een KBO doen (klantbelevingsonderzoek). Een school in Linschoten die ik vorig jaar heb opgestart gaf ons pas een 10! Dat geeft echt een goed gevoel.

Ook organiseer ik nu samen met collega’s uit Bergschenhoek (van zusterbedrijf Beercoo) de Smile Day in juli en het eindfeest in december. Dat is ook heel leuk om te doen. Op de Smile Day zetten leidinggevenden en collega’s van kantoor de medewerkers in het zonnetje met een rode loper, lekker eten, workshops en de bekendmaking van de Schoonmaker van het Jaar. Waar ook vijf medewerkers van mij aan meedoen!”

Wat vind je minder leuk aan je werk?
“Als collega’s zich ziek melden. Het ligt er natuurlijk aan wat het is. Bij griep zeg ik: “duik lekker je bed in en ik spreek je morgen” En dan hebben we ook iedere dag contact. Als iemand in het gips zit ligt dat anders. Inmiddels heb ik bij ieder pand nu iemand achter de hand, vaste invallers zeg maar. Die precies weten wat de bedoeling is. En breng ik klanten op de hoogte dat er een ander komt.”

Waar mogen ze jou voor wakker bellen?
“Voor alles. Liefst leuke dingen natuurlijk, maar ook bij problemen of calamiteiten. Pas zei iemand tegen me dat hij zo blij was met zijn schoonmaakster. Die medewerker heb ik ook zelf aangenomen en ingewerkt. Dus dat was extra leuk om te horen. Daar mag men zeker voor bellen!”

Lees verder
29 05

5 tips voor uw sanitaire ruimten

Voor een fris en uitnodigend toilet is goede en frequente schoonmaak natuurlijk onmisbaar. Maar er is meer... Hieronder 5 tips waarmee u uw gasten, collega's en u zelf een groot plezier doet!

1. Hygiëne: zorg voor goede voorzieningen voor het wassen en drogen van uw handen. Zo zijn losse handdoeken of hete luchtblowers meestal niet optimaal. Er zijn veel geschikte alternatieven voor handen. Ook kunt u denken aan damesverbandcontainers, geleegd door een professional. Of ‘toiletseatcleaners’ voor het reinigen van de toiletbril.

2. Comfort: misgrijpen op het toilet is altijd vervelend. Of dat nu om toiletpapier, zeep of handdoekjes gaat. Door een slimme combinatie te maken van het type vulling en dispenser grijpt u vrijwel nooit mis. Bovendien is er veel verschil in kwaliteit & comfort tussen de vullingen.

3. Uitstraling & beleving: in de loop der tijd kan in de sanitaire ruimte een variëteit ontstaan aan middelen, materialen, dispensers en toebehoren. Kies dispensers, afvalbakken en toiletborstels die bij elkaar passen. Voorkom een ratje toe aan producten met een vast assortiment. Ook een goede luchtverfrisser doet wonderen voor de beleving!

4. Gemak: niet langer meer zelf de voorraad bewaken, spullen bestellen, levering controleren, opbergen en tenslotte aanvullen? We doen het graag voor u. Bovendien heeft u zo meer tijd voor uw eigen werk!

5. Lagere kosten: de keuze voor het type dispenser en het soort vulling heeft veel invloed op de hoeveelheid verbruik en dus kosten. Met een slimme keuze op dit vlak kunt u besparen op verbruik. Zo ligt het verbruik van schuimzeep ongeveer 50% lager. De grootste winst is meestal te behalen bij papierenhanddoekjes. Zo zijn C-gevouwen handdoekjes goedkoop in aanschaf, maar is de verspilling dikwijls aanzienlijk.

Benieuwd wat handig is in uw sanitair? Neem dan direct contact op voor vrijblijvend en kosteloos advies. Of vraag uw objectleidster om meer informatie.

Lees verder
24 05

Een frisse uitstraling, zowel van buiten als van binnen!

Xtandit, met vestigingen in Woerden, Amsterdam, Capelle aan den IJssel en Groningen, is een partner in print en document solutions (www.xtandit.nl). Dejo verzorgt de schoonmaak en glasbewassing op de locaties, uitgezonderd de locatie in Groningen. De gevel van het pand in Woerden was in de loop der jaren vervuild. Vooral op de noordzijde van het pand was zwarte en groene aanslag zichtbaar. Dus tijd voor het reinigen van het metselwerk om de aantrekkelijke en verzorgde uitstraling van het gebouw te behouden. Hiervoor trokken specialisten Piet en Sediki erop uit met de hogedrukinstallatie en een flinke hoogwerker. Onder gepaste druk en met heet water - om gebruik van chemie te voorkomen - is vervolgens het metselwerk gereinigd. Judith Oostveen (Xtandit): “Het was een behoorlijke klus, de mannen zijn een week bezig geweest, maar het resultaat is er dan ook naar. Het pand heeft de komende jaren ook van buiten weer een frisse uitstraling. We zijn er blij mee!”

Lees verder
17 05

Certificeringen & Keurmerk: “Alles moet in orde zijn. Dat biedt zekerheid”

Rond de millenniumwisseling was Dejo één van de eerste schoonmaakbedrijven in Nederland die het ISO 9001 certificaat behaalde. Nu hebben we nieuwe stappen gezet door aanvullende normen te implementeren: ISO 14001, NEN 4400-1 én het OSB-Keurmerk.

“Eerder ondertekende ik al de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Het gaf mij een goed gevoel om als Dejo uit te stralen dat wij staan voor kwaliteit boven prijs, professionaliteit en goede arbeidsomstandigheden voor onze mensen. Wij moeten een goed werkgever zijn, maar hier ligt ook een rol voor opdrachtgevers en intermediair”, aldus Boukje Domburg (algemeen manager). Ze vervolgt: “Met de nieuwe certificeringen en het OSB-Keurmerk gaan we weer een stap verder.”

Voor het behalen van het OSB-keurmerk moeten schoonmaakbedrijven de drie pijlers onder dit keurmerk voor elkaar hebben; de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, NEN 4400-1 certificatie en een reeks ‘schoonmaakspecifieke eisen’. Boukje licht de ambities nader toe: “Gedurende onze ISO 9001 certificering heb ik de rol van kwaliteitsmanager vervuld. Zo ben ik altijd betrokken geweest bij het inrichten en toetsen van onze werkprocessen, klanttevredenheid en de jaarlijkse audits. Ik wilde de lat graag hoger leggen voor ons zelf door voor het OSB-Keurmerk te gaan. Een stevige uitdaging voor onze organisatie. Bij Beercoo, sinds maart 2015 ons zusterbedrijf, had men eveneens de ambitie voor het OSB Keurmerk. Daarbij wilden zij met de bestaande certificeringen voor ISO 9001 en 14001 (milieu) een sprong maken naar de jongste versies van deze normen. Toen hebben we besloten dit gezamenlijk op te pakken.”

“Alles moet in orde zijn. Vooral de NEN 4400-1 norm luistert hierin nauw. Het is gericht op een sluitende financiële- en personeelsadministratie. Ook borgt het zaken rondom ketenaansprakelijkheid. Bij de externe audits licht de externe auditor, twee keer per jaar, een groot aantal personeelsdossiers door en pluist die op detailniveau uit. Ook stelt het eisen met betrekking tot onderaanneming, zoals de contracten, omgang met G-rekening en begrensd het de hoeveelheid werk dat je maximaal aan hen mag uitbesteden. Allemaal om risico’s uit te sluiten.”

“Wat het hele traject ons heeft gebracht?”, vraagt Boukje zich hardop af. “De voorlichting aan medewerkers, instructies en opleidingen zijn aangescherpt. Op het gebied van milieu is inzichtelijk waarmee we het milieu belasten en hoe we dit kunnen beperken. Administratief zijn personeelsdossiers, endergelijke dicht getimmerd. En worden administratieve handelingen steeds meer een automatisme bij onze leidinggevenden.”

“Het belangrijkste is dat we voor klanten en medewerkers een betrokken, flexibele en betrouwbare partner en goed werkgever blijven,” besluit Boukje. “We combineren eigenlijk het persoonlijke van een buurtsuper met de zekerheid en professionaliteit van een landelijke retailer.”

Lees verder
15 05

23-jarige samenwerking verlengd: “Met het schoonmaakteam loopt het als een speer”

In 1994 startte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de samenwerking met Dejo Schoonmaakorganisatie. “We zijn betrokken bij elkaar. Van ons uit naar hen. En andersom!” zo vat Frans Epping, facilitair-verantwoordelijke van KHN kort de lange relatie met Dejo samen. In dit artikel deelt hij zijn ervaringen…

“In de afgelopen 23 jaar hebben we meerdere offerte rondes gehouden. We gaan niet voor de allergoedkoopste, want dan weet je niet wat je krijgt. Wij beoordelen op kwaliteit, zekerheid en prijs. De prijsstelling moet in lijn liggen met de markt. Daarom hebben we in december weer voor Dejo gekozen,” aldus Frans.

“Bij KHN beschouwen we het schoonmaakteam als collega’s. Horeca is gastvrijheid. Dat moeten wij als brancheorganisatie ook zijn. Daarbij komt dat één van de speerpunten van ons beleid MVO & Goed Werkgeverschap is. Wij willen Sikira, Houda en Hava het gevoel te geven dat ze erbij horen. Gerespecteerd. Daarom bespreken we ook zoveel mogelijk persoonlijk met hen, betrekken we hen bij kerstpakketten, enzovoorts” zo benadrukt Frans het belang van echt samenwerken. Hij vervolgt: Vakmanschap vinden wij eveneens belangrijk. Dat zien we bij Dejo ook terug; zij leiden hun medewerkers op en ook hun specialisten komen beslagen ten ijs. Soms letterlijk door ’s winters het parkeerterrein sneeuwvrij te houden. En verwijderen zij de aanslag en vervuiling van onze Noord-gevel eens in de zoveel jaar. Daar komen ze dan zelf mee!”

Frans Epping: “Elke middag zijn er mensen van ons aanwezig. Het beetje ‘extra’ zit ook in het persoonlijke. Om half vijf beginnen ze. Zo is niet alles na werktijd en is er onderling contact. Met het schoonmaakteam loopt het als een speer. Sikira, Houda en Hava vormen samen al jaren het vaste team. Zij zijn ook altijd veel te vroeg hier. Dan drinken ze samen wat. Het is niet buiten wachten en werken op de prikklok. Dat zien we hier niet.”

“Met objectleidster Helma loop ik iedere eerste woensdag van de maand, ’s ochtend om half zeven, een rondje door pand. Helma ziet dingen aankomen, zij wil dan bijvoorbeeld wat proberen en testen. Om zo weer een stap vooruit te zetten. Daar is zij echt een kei in! We werken ook niet strak volgens een vast programma. Schoonmaken is kijken. En direct oppakken. Dat geeft Helma ook aan. We gaan nu even dit aanpakken. Je moet het samen doen, in een prettige omgeving,” legt Frans uit.

Tot slot staat Frans stil bij een van de medewerksters die onlangs jubileerde: “Sikira is altijd vriendelijk en goedlachs. Zij houdt voor ons de voorraad van sanitaire artikelen in de gaten en geeft zo nu en dan dingen aan - ik zie dit en dit, wilt u dat bespreken? - dat is prettig. Gillen kan ze trouwens ook, ooit zat er een muis in de containerruimte en daar werd ze meer dan zenuwachtig van… Zij werkt hier inmiddels al 20 jaar. We hebben haar toen samen met Dejo in het zonnetje gezet! Bloemen, taart, … Dat is zoals KHN ook werkt.”

Lees verder
 

Contact

Heeft u een vraag? Kunnen wij u helpen?
Bel gerust 0348 - 43 16 06

DEJO Schoonmaakorganisatie B.V.
Pelmolenlaan 13
3447 GW Woerden
tel. 0348 - 43 16 06
fax 0348 - 43 15 24
info@dejo-schoonmaak.nl
Keurmerken